Kask ochronny obowiązkowym wyposażeniem w czasie jazdy na rowerze? 

0
256
Kask ochronny obowiązkowym wyposażeniem w czasie jazdy na rowerze?
Kask ochronny obowiązkowym wyposażeniem w czasie jazdy na rowerze?

W przeciwieństwie do innych krajów europejskich w Polsce nie ma nałożonego obowiązku jazdy w kasku ochronnym. Najprawdopodobniej przepisy ulegną zmianie, ponieważ Komisja Infrastruktury zaproponowała prawo, które ma obowiązkowo wyposażyć w kask każde dziecko poruszające się na rowerze. Plan proponowanych zmian dotyczyć ma także kierowców, a dokładniej maksymalnej prędkości, z którą mogliby się poruszać w terenie zabudowanym w trakcie nocy.

Zespół, który został złożony z przedstawicieli kilku ministerstw a także innych instytucji badawczych zaproponował wprowadzenie zmian w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Widoki na to, że pomysły zostaną wdrożone w życie są spore, ponieważ za ich wejściem stają posłowie z klubu parlamentarnego PiS oraz Komisji Infrastruktury.

Komisja ma zamiar uregulować wprowadzenie obowiązkowych kasków ochronnych dla wszystkich dzieci poruszających się na rowerach. Nie doprecyzowano jednak do jakiego wieku miałby zostać wprowadzony ten obowiązek. Jak wiadomo rowerzyści są bardziej narażeni na urazy głowy, które są spowodowane występującymi kolizjami. W niektórych krajach stosuje się przepisy do siódmego roku życia, dwunastego czy nawet do piętnastego – jak widać różnica jest dosyć spora i uzależniona do danego państwa. Komisja musi szczegółowo rozpatrzyć stosowanie kasków ochronnych wśród dzieci. Powinna posiadać w swoim zasobie badania, które jednoznacznie wykazują, że poruszanie się w kasku nie powoduje pogorszenia widoczności, przez co jazda może stać się mniej bezpieczna.

Kolejna sprawa, którą zajmie się komisja jest związana z ujednoliceniem dopuszczalnej prędkości pojazdu na terenie zabudowanym w trakcie nocy. Mianowicie chodzi tutaj o obowiązujący przepis, który stanowi o tym, że w godzinach nocnych (23:00-05:00) limit prędkości zwiększany jest z 50 km/h do 60 km/h. Warto tutaj zaznaczyć, że ten przepis obowiązuje w Polsce od wielu lat i jesteśmy jedynym krajem w całej Unii Europejskiej, który wprowadził inne limity prędkości zależne od pory dnia oraz nocy. Argumentem przemawiającym za ograniczeniem prędkości pojazdu w nocy do 50 km/h jest zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych.