Zakup używanego samochodu

0
162
Zakup używanego samochodu
Zakup używanego samochodu

Zakup nowego pojazdu to wielkie przeżycie. Niestety spora część osób nadal nie może pozwolić sobie na auto prosto z salonu, dlatego decydują się oni na przeszukiwanie serwisów internetowych, ogłoszeń i komisów samochodowych

w poszukiwaniu swoich wymarzonych „czterech kółek”. Mają oni do przeznaczenia pewną kwotę pieniędzy i mniej więcej wiedzą, czego będą oczekiwać od przyszłego samochodu oraz jakie będzie jego przyszłe przeznaczenie. Tylko czy to wystarczy?

Często ludzie dokonują zakupów w przypływie emocji i zachwytu, również jeżeli chodzi o kupno samochodu. Niestety po pewnym czasie, gdy już emocje opadną i dotrzemy naszym nowym dobytkiem do domu, okazuje się, że nie jest to jednak ten samochód, o którym marzyliśmy a jego stan techniczny również odbiega mocno od obrazu jaki widzieliśmy podczas prezentacji pojazdu przez sprzedawcę. Dealerzy samochodowi często posiadają doskonałe umiejętności sprzedażowe i postarają się sprzedać nam to, na czym właściwie w głównej mierze zależy tylko im. Dlatego warto pamiętać o kilku istotnych sprawach dotyczących zakupu używanego samochodu, szczególnie, jeżeli decydujemy się na nabycie go właśnie w komisie samochodowym.

W pierwszej kolejności należy przygotować się do zakupu, tzn. zawężać sobie zakres poszukiwań samochodu do kilku najbardziej interesujących nas marek i modeli. Musimy wiedzieć jaki silnik samochodu nas interesuje i ile będziemy w stanie przeznaczyć na tankowanie naszego pojazdu. Najlepiej zapoznać się z opiniami właścicieli tych aut, których mnóstwo jest w Internecie.

Drugą ważną kwestią będzie dokładne przestudiowanie ogłoszenia i zapoznanie się zarówno z informacjami o samochodzie jak i sprzedawcy. Należy sprawdzić, czy kupujemy samochód od prywatnej osoby czy komisu, musimy upewnić się, że podczas zakupu to właśnie właściciel lub jego oficjalny pośrednik będzie obecny podczas transakcji. Warto zapoznać się z jego dokumentem tożsamości w celu jej potwierdzenia. Przed zakupem pojazdu warto jest sprawdzić jego historię na podstawie numeru VIN. Często podawany jest on w ogłoszeniach, a jeżeli nie, możemy dopytać o niego sprzedawcę.

Kolejnym krokiem będzie umówienie się na obejrzenie samochodu. Pamiętajmy, że decyzji nie musimy podejmować od razu. Nawet lepiej, jeżeli przemyślimy ją w domu i dopiero po porównaniu kilku samochodów, wybierzemy ten najlepszy. Jeżeli sprzedawca będzie na nas naciskał, jest to sygnał, że prawdopodobnie zależy mu na pozbyciu się pojazdu.

Aspekty, na które sami możemy zwrócić uwagę i przeanalizować je pod kątem zużycia samochodu to stan lakieru, widoczna korozja, zużycie bieżnika opon, wytarcie foteli, drążka zmiany biegów czy kierownicy. Ważny jest również przebieg samochodu i jego dokumentacja serwisowania. Niestety w Polsce często mamy do czynienia z autami, w których „cofnięto liczniki”, nie możemy więc sugerować się wyłącznie niskim przebiegiem auta. Należy brać pod uwagę wszystkie czynniki, ponieważ nierzadko zdarza się, że auta z większym przebiegiem są doskonale serwisowane i mają wymienione wszystkie najważniejsze podzespoły, które w autach z mniejszym przebiegiem niebawem mogą zacząć się psuć.

Warto dowiedzieć się w jaki sposób samochód był eksploatowany, czy jeżdżono nim po mieście, czy raczej w długie trasy, w jaki sposób był przechowywany, czy stał w garażu, czy na parkingu pod blokiem. Należy zwrócić uwagę na to, czy płyny samochodowe były wymieniane w odpowiednim czasie, jaki jest stan akumulatora i hamulców. Często kupujący zapominają o tych mankamentach i po zakupie okazuje się, że w aucie sporo rzeczy jest jeszcze do wymiany, co generuje kolejne koszty.

Zwróćmy uwagę również na to, czy auto nie jest zbyt zadbane zewnętrznie, tzn. czy nie jest „na pokaz” wyczyszczone i jakie drobne elementy, rzucające się w oczy są w nim wymienione np. wycieraczki, obszycie kierownicy. Auto robiące zbyt duże wrażenie estetyczne w porównaniu do jego niskiej ceny może coś sugerować.

Kwestia najważniejsza, a jednocześnie bardzo często pomijana przez nabywców aut dotyczy sprawdzenia stanu technicznego pojazdu, który zamierzamy kupić. Na taką wizytę kontrolną powinniśmy udać się do autoryzowanej stacji serwisowej danej marki, którą wcześniej wybraliśmy. Jeżeli sprzedawca nie zgodzi się na taką weryfikację dokumentacji samochodu, oznacza to, że ma on coś do ukrycia i dokumentacja może być zafałszowana. Jeżeli samochód przejdzie takie badanie, mamy pewność i opinię eksperta odnośnie jego stanu technicznego.

Wtedy możemy dokonać ostatecznego zakupu. Ważne jest przekazanie nam przez sprzedawcę w zestawie z samochodem: oryginalnego kompletu kluczyków, dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, książki przeglądów, instrukcji obsługi zestawu audio oraz homologacji instalacji LPG, jeśli auto taką posiada.

Musimy dopilnować wszystkich formalności, aby uniknąć wszelkich kosztów, które często ujawniają się dopiero po zakupie używanego auta. Niestety sprzedawcy są przebiegli i zazwyczaj szczerze zależy im jedynie na zysku z efektywnej sprzedaży niż naszym bezpieczeństwie czy zadowoleniu z zakupu. Dlatego jeżeli nie jesteśmy pewni tego, czy poradzimy sobie z wyzwaniem, jakim jest zakup używanego samochodu, najlepiej jest zabrać ze sobą bardziej doświadczoną w tej kwestii osobę.

O czym więc należy pamiętać i na co warto zwrócić uwagę przed zakupem pojazdu:

  1. Wygląd pedałów. Jeżeli są zbyt starte, oznacza to, że samochód był bardzo intensywnie eksploatowany i przejechał wiele kilometrów. Dodatkowo bardziej zniszczony pedał sprzęgła wskazuje na intensywną jazdę po mieście. Nowe okładziny pedałów mogły zostać tam umieszczone w celu zatajenia stopnia zużycia samochodu.
  2. Gałka zmiany biegów. Oczywiście nowa sugeruje ingerencję w skrzynię biegów i podejrzany będzie to fakt, jeżeli sprzedawca nic o tym nie wspomni. Gałka fabrycznie zamontowana w samochodzie i wyślizgana, błyszcząca będzie dowodem na większy przebieg niż gałka nieco porowata.
  3. Stan foteli. Jeżeli głównie fotel kierowcy wygląda na wysiedziany i posiada jakieś rozdarcia, otarcia, oznacza to, że auto przejechało wiele kilometrów.
  4. Obicie kierownicy. Jeżeli po złapaniu kierownicy czuć, że jej obszycie nie jest stabilnie przymocowane lub kierownica jest wyślizgana, oznacza to, że samochód ma przebieg większy niż 200 tys. kilometrów. Kierownica wyróżniająca się kolorem na tle innych elementów auta mogła zostać z jakiegoś powodu wymieniona.
  5. Stan liczników. Warto zastanowić się nad deklarowanym przez sprzedawcę przebiegiem auta. Średnio kierowcy w Polsce przejeżdżają swoimi samochodami ok. 20 tys. kilometrów, Niemcy robią w tym samym czasie ok. 30-50 tys. kilometrów. Z racji tego, że większość samochodów sprowadzanych jest do Polski z Niemiec, warto przyjrzeć się temu bliżej, jeżeli na 10-letnim samochodzie widnieje przebieg maksymalnie do 180 tys. kilometrów. Prawdopodobnie licznik w takim samochodzie został cofnięty.
  6. Wskazówki, że silnik wymaga poważnej naprawy. Można je sprawdzić odkręcając wlew oleju silnikowego lub unosząc bagnet przy pracującym silniku. Jeżeli zauważymy dymienie z tego miejsca, jest to znak, że są przedmuchy i przebieg auta jest bardzo duży.
  7. Oryginalny tłumik. Jest wskazówką, że niski przebieg auta jest wiarygodny. Ta część starcza bowiem nawet na 200 tys. kilometrów przebiegu.
  8. Podwozie auta. Najlepszy sposób na sprawdzenie podstawowych elementów, takich jak klocki, tarcze, łożyska czy amortyzatory to zajrzenie pod samochód. Jeżeli te części wyglądają na zniszczone lub wydają dźwięk szumienia podczas kręcenia kołami, oznacza to, że auto ma wysoki przebieg.
  9. Naklejki serwisowe. Warto się im przyjrzeć, ponieważ są na nich informacje dotyczące ostatniego przeglądu i wymiany części. Zazwyczaj takie naklejki znajdziemy pod maską lub na słupkach drzwi.
  10. Historia pojazdu. Przed zakupem warto zweryfikować historię pojazdu i jego rzeczywisty przebieg w serwisie. Wystarczy, że udamy się do takiego serwisu z numerem VIN i otrzymamy informacje na temat dokonanych przeglądów i przebiegu, przy jakim były wykonywane. Rozbieżność w tych liczbach w porównaniu z ogłoszeniem lub całkowity brak danych może wskazywać na oszustwo.
  11. Wygląd lakieru. Używany samochód ma prawo mieć lekko zmatowiony lakier, niewielkie odpryski przy nadkolach i zderzaku oraz ryski na masce i drzwiach. Jeżeli kilku- lub kilkunastoletni samochód wygląda perfekcyjnie, może to sugerować ingerencję lakiernika lub próbę zatuszowania stłuczki i wgnieceń.
  12. Równe blachy. Jeżeli samochód sprzedawany jest jako bezwypadkowy, a na łączeniach poszczególnych elementów blachy widać nierówności, prawdopodobnie udział miał w tym jakiś blacharz, który naprawiał szkody wywołane kolizją i sprzedawca próbuje to ukryć.
  13. Spawy i zacieki farby. Jeżeli dostrzegasz na progach, słupkach środkowych, nadkolach i czarnych, plastikowych elementach sąsiadujących z blachą jakiekolwiek zacieki bądź nierówne spawanie, samochód prawdopodobnie wiele przeszedł.
  14. Uszkodzenia maski. Jeżeli po podniesieniu maski widoczne są na przednim pasie jakiekolwiek ślady malowania lub spawania, a wzmocnienia pod zderzakiem nie są proste i również widać na nich spawy, prawdopodobnie auto było uszkodzone z przodu w wyniku uderzenia.
  15. Stan bagażnika. Również spawy i niefabryczne złącza widoczne na podłodze samochodu po podniesieniu okładziny mogą wskazywać na uszkodzenie samochodu z tyłu.
  16. Ubrudzone lub nierówne uszczelki. Ślady bezbarwnego lakieru po malowaniu można niekiedy dostrzec na czarnych uszczelkach, ich nierówności prawdopodobnie wskazują na to, że szyba była wyjmowana lub nawet wymieniana.
  17. Bieżnik opon. Jeżeli widać nierównomierne ścieranie się bieżnika opon, może to wskazywać na uszkodzoną w wyniku stłuczki całą konstrukcję pojazdu.
  18. Spawy i łączenia na podłużnicach. Jeżeli w tym miejscu dostrzeżemy jakieś ślady napraw, samochód prawdopodobnie był poważnie uszkodzony.
  19. Oznaczenia szyb. Jeżeli naklejki na szybach różnią się między sobą datą i producentem, najpewniej były one wymieniane.
  20. Kontrolka poduszek powietrznych. Fabrycznie w samochodach jest ona instalowana w ten sposób, że gaśnie niezależnie od innych kontrolek. Często auta powypadkowe mają zmienioną tę instalację elektryczną i kontrolka gaśnie równo z innymi. Jest to kolejny sygnał, że auto mogło być solidnie uderzone.

Najlepiej, jeżeli na obejrzenie samochodu, który chciałbyś nabyć, zabierzesz ze sobą mechanika lub osobę, która zna się na rzeczy i od razu zauważy ingerencję w pojeździe. Jeżeli jednak nie masz takiej możliwości, podziel się powyższymi informacjami z jakąkolwiek inną osobą, którą zabierzesz ze sobą aby również uważnie przyjrzała się poszczególnym elementom pojazdu i wiedziała ona, na co zwrócić uwagę. W ten sposób łatwiej będzie uzyskać obiektywny ogląd interesującego Cię samochodu.