Filtr kabinowy

0
227
Filtr kabinowy
Filtr kabinowy

Filtr kabinowy jest standardowym wyposażeniem każdego pojazdu. Głównym zadaniem filtra kabinowego jest oczyszczenie powietrza dostającego się do wnętrza pojazdu z zewnątrz. Filtr ten chroni również przed drobnoustrojami i alergenami.

Niestety wielu kierowcom zdarza się zaniedbywać jego wymianę przez co mogą się spodziewać konsekwencji między innymi pod postacią znacznie częstszego osadzania się pary wodnej na szybach. Nieprzyjemny zapach, który zacznie unosić się w kabinie naszego pojazdu może świadczyć o tym, że filtr jest zużyty.

Jeżeli kierowca będzie oszczędzał na wymianie filtra kabinowego, z biegiem czasu będzie zmuszony wdychać wszystkie zanieczyszczenia a także drobnoustroje. Takie postępowanie może być niebezpieczne nie tylko dla alergików. Występujące reakcje alergiczne narządu wzroku oraz górnych dróg oddechowych spowodowane zanieczyszczonym filtrem klimatyzacji mogą się przyczynić do pogorszenia refleksu kierowcy i stanowić niebezpieczeństwo podczas prowadzenia pojazdu.

Jak często wymieniać filtr kabinowy?

Na to pytanie trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Fachowcy doradzają, aby filtry przeciwpyłowe wymieniać nie rzadziej niż raz na rok lub po przejechaniu 15 tys. kilometrów. Najlepiej wykonywać to przy okazji wymiany oleju silnikowego, a także filtrów oleju i powietrza. Wymiany można dokonać samodzielnie bądź zlecić usługę warsztatowi.

Rodzaje filtrów kabinowych

Wyróżnić można dwa rodzaje filtrów kabinowych – są to filtry cząstek aktywnych i filtr z węglem aktywnym. Pierwsze z nich określa się mianem standardowych, które są zbudowane z dwóch warstw materiału filtracyjnego. Standardowe filtry przyczyniają się wyłącznie do eliminowania szkodliwych cząstek stałych, takich jak kurz, pyłki roślin czy sadza.

Lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie filtra z aktywnym węglem czyli filtra węglowego. Jest on wykonany z włókien sztucznych, które są odporne na wchłanianie wilgoci, co powoduje, że jego żywotność pozostaje wydłużona. Dzięki niemu do kabiny nie przedostanie się nie tylko kurz i pył, ale również znaczna część spalin czy innych gazów. Komfort jazdy z zastosowanym filtrem węglowym będzie znacznie lepszy niż ze zwykłym.